Skip to main content

Tisk letáků – ano či ne? Jaký je stav letákového trhu?

Je využívání letáků v propagaci a reklamě na vzestupu nebo úpadku? I když dnes existují i silná média, jako jsou televize a internet, zájem o reklamní letáky je pořád velký. To dobře vědí hlavně provozovatelé supermarketů, proto pravidelně zasypávají tiskovinami poštovní schránky domácností. Zjistěte, jaký je stav letákového trhu v České republice a využijte letáky v podnikání také. Čtěte další díl letákového seriálu.

Neadresné tiskoviny a letáky patří mezi nejstarší komunikační nástroje. Podle studie společnosti Incoma DfK z ledna 2016 si obchodníci v České republice nechali za loňský rok rozeslat skoro 4 miliardy letáků, což je několik set letáků na 1 obyvatele. Od roku 2006 zvýšili distribuované množství z 3,5 na 3,9 miliardy ročně.

Stav letákového trhu v ČR: většina obyvatel letáky čte

Podle výsledků studie GfK Shopping monitor – společnosti sledující distribuci letáků, nyní dostává letáky 78 % domácností a 65 % jejich členů je také čte. Naopak 17 % domácností uvádí, že reklamní tiskoviny dostávat nechce, a proto mají na schránce žádost o jejich nevhazování.

Klasické reklamní letáky využívají nejvíce provozovatelé obchodních řetězců pro akční nabídky a slevy. Nejčastěji lidé nakupují v hypermarketech Albert, Globus, Kaufland a Tesco. V loňském roce přiznalo 70 % obyvatel českých domácností, že v posledních 6 měsících nakoupili nějaké rychloobrátkové zboží uvedené v reklamních prospektech řetězců. 34 % domácností podle prospektů nakupuje pravidelně.

Podle České distribuční využívají propagační letáky také hobbymarkety, obchody s elektronikou a sportovními potřebami, a nově také e-shopy. Tisk letáků a jejich distribuci stále více jako prostředek propagace používají i šéfové nebo marketingoví manažeři menších regionálních firem. Například restaurací, stavebních firem, společností poskytujících služby.

Jaké skupiny lidí reklamní prospekty ovlivňují nejvíce?

Nabídka v letácích nejsilněji ovlivňuje nákupní rozhodnutí žen, starších zákazníků, lidí s nižším a středním vzděláním. Nejvíce jsou ovlivněni zákazníci z Prahy a malých obcí do 1 tisíce obyvatel, nejméně naopak lidé z měst o velikosti 100-300 tisíc obyvatel.

Geomarketing – moderní technika distribuce letáků

Hlavními distributory jsou Česká distribuční, Česká pošta nebo I.D. Marketing. Distribuční firmy se při optimalizaci řídí pravidlem, že efektivnější je zanést méně letáků do přesně definovaných míst než mnoho letáků kamkoliv. K tomu společnosti využívají geomarketing, pomocí kterého dokáží specifikovat oblasti, kde je například vyšší koncentrace rodin s dětmi, lidí s vyššími příjmy nebo seniorů.

Propojení letáků s hybridní televizí umožní lepší zacílení

Hybridní televize HbbTV kombinuje na obrazovce televizní vysílání s internetem. Zatímco sledujete televizní pořad, zobrazí se vám ve výřezu obrazovky odkazy na text, fotografie, audio či video.

450-hybridni-vysilani-Ocko-apromotion

Reklamní kampaň v hybridním vysílání už vyzkoušely Komerční banka, společnosti MasterCard, Vodafone nebo Škoda Auto.

„Obrovský potenciál vidím v napojení se na letákový byznys. Už teď vidím pro maloobchodní řetězce možnosti propojit televizní spoty s konkrétním letákem, nabídkou, kupónem pro konkrétního člověka, v konkrétním místě, s konkrétními zájmy,“ řekl pro Médiář Daniel Grunt, ředitel internetových aktivit Primy.

Resumé: propagace formou letáků funguje stále dobře i dnes

Leták je stále velmi účinným marketingovým nástrojem. Použijte jej k propagaci svých výrobků, služeb, pro informování o novinkách, výprodeji nebo speciální akci.

Kdo vám letáky navrhne a vyrobí? Třeba my.