menu

5 nápadů, jak vytvořit originální plakát

19. 12. 2017

Plakáty. Chodíte kolem nich zřejmě denně. Možná je ale už ani moc nevnímáte. Marketéři jimi však stále oblepují výlepové plochy, staré zdi, ploty. Pozornost lidí v současnosti strhávají také jiné formy outdoorové reklamy – polepené autobusy, billboardy, reklamní plachty na mostech, pomalované lokomotivy i dodávky podnikatelů. Jak připravit efektivní plakát? Čtěte návod.

Plakátová nuda současnosti

Proč dnešní plakáty lidé už tolik nevnímají? Protože koukat se na ně je mnohdy velká nuda. Kdysi umělecká plakátová díla se postupem času proměnila v nudnou smršť suchých nezáživných sdělení a reklamních výkřiků.

Často je to kvůli tomu, že si je zadavatelé do tisku navrhují sami, přičemž mají takřka nulové znalosti o typografii, grafice, copywritingu a jiných oborech, jejichž mixem vzniká kvalitní a hlavně funkční plakát. Takový, který vám přivede zákazníka.

Řešení? Originalita

Doba je uspěchaná, podnikatelé nemívají čas ani prostředky na drahé grafické návrhy plakátu zvoucí na akci, kterou pořádají třeba jen jednou za rok.

Byť u nás v tiskárně preferujeme cestu kvality a působivé plakáty vám navrhneme, přesto nabízíme i jiné, prosté řešení. Pomůcku k zamyšlení nad návrhem plakátů.

Odlište se. Stejně jako všude jinde, i v plakátovém oboru platí, že kdo je lépe vidět, vyhrává. Zaujměte budoucí zákazníky originálně pojatým plakátem. Budou o vás vyprávět svým známým, a zřejmě se přijdou podívat i osobně k vám do obchodu nebo restaurace. Co kdyby je u vás totiž čekala ještě větší originalita a překvapení než to na plakátu?

 

Přečtěte si první pětici tipů, jak na originální plakát:

1) Komiks pro kolemjdoucí

Začleňte vašeho potenciálního zákazníka, který se právě dívá na plakát, do komiksu. Namalujte jej, jak si prohlíží váš plakát. A v dalším okénku, jak míří k vám, co jej po cestě potká. Namalujte do komiksu vaše město, prostředí, které zákazník dobře zná a najde se v něm.

Co bude v posledním komiksovém poli? Spokojený zákazník, který právě vychází z vašeho obchodu a v ruce si nese zboží od vás.

Vyzkoušíte? Pochlubte se pak realizovaným komiksem, pošlete nám ukázku. Bude-li komiksových plakátů více, uspořádáme na webu malou komiksovou galerii.

2) Utajte se. A za chvilku odhalte přes QR

Na blogu najdete i článek, v němž se zmiňujeme využití QR kódů na plakátech a letácích. Buďte originální a zacilte plakáty na mladší generaci. Už skoro každý mobil má fotoaparát. Umí snímat QR kódy. Ty diváka plakátu po sejmutí odkážou přímo na vaše webové stránky.

Pokud se toho nebojíte, nechte si vytisknout plakáty, na nichž bude obrovský QR kód. Nic víc. Dodáte tak plakátu nádech tajemnosti.

„Petře, až půjdeš ráno do školy, vyfoť mi na plakátovací ploše před obchodem ten kostičkový kód – ty na něj máš v mobilu tu čtečku, že?“ říká zvídavá matka synovi u snídaně.

Kdo vám QR kód vygeneruje? Objednáte-li si u nás tisk plakátů, zařídíme.

QR kódy mají velké využití. Přikládáme alespoň malou ochutnávku a důkaz, že QR kód nemusí být jen hranaté kostičky, ale třeba i pěkný obrázek. I ten zákazníka hledícího na plakátovací plochu spojí skrze čtečku v mobilu s nabídkou na vašem webu.

3) Kam se poděla písmena? Chybujte promyšleně

Představte si skoro klasický plakát s velkým titulkem „ZV ME VÁS NA…“ Čtete plakát a najednou se zaseknete – vždyť tam mají chybu. Chybí písmeno! V textu totiž je „ZV ME VÁS NA…“ Divák čte a směje se, kdo mohl nasekat takové chyby.

Když v tom najednou ve spodní části plakátu vidí: „Skvělé, že jste odhalili naše chyby. Zkoušeli jsme, zda čtete pozorně. Přijďte na kurz rychločtení a naučte se číst knížky 4× rychleji.“

Variant, jak promyšleně chybovat, je celá řada. Nevíte si s vymyšlením chyb rady? Zařídíme, navrhneme.

4) Máte koňskou farmu? Nechte diváky naplnit stáje

Zapojte diváky do hry. Například provozujete koňskou farmu. Ponechte na plakátu dostatek volného místa a nechte na kolemjdoucích, aby váš plakát doplnili. Vyzvěte je, ať nakreslí koně. Ať jimi naplní celý plakát. A hned máte originalitu, aniž hnete prstem. Navíc bude každý jeden exemplář plakátu úplným originálem.

Dejte pouličním malířům třeba týden či 14 dní a pak si vyšlápněte na lov s foťákem. Zaznamenejte si všechny plakáty domalované lidmi z ulice. Unikátní sérii vystavte na webových stránkách. Nebo na Facebooku.

Koně nemáte, ale prodáváte hodně koní pod kapotou – provozujete autobazar? Tak vyzvěte lid, ať vám na plakát namaluje pořádné káry! Poradíme vám, jaké objekty by mohli kolemjdoucí na váš vytištěný plakát domalovat. Tak, aby to dobře ladilo s vaším oborem. Zeptejte se.

5) Čáry máry a obraz je na světě – spojovací body

Pamatujete si ze škol(k)y dětské omalovánky a rébusy? Nás nejvíc bavily spojovačky. Na obrázku bylo 30 nebo více bodů s čísly. Od jedničky do třicítky. Když jsme je ve správném pořadí propojili čarami, objevil se obrazec. To byla paráda, velká radost. Kreslíte čáry a najednou se před vámi objeví dům. Nebo pes. A co teprve logo vaší firmy.

Proměňte dětské omalovánky v profesionální dílo. Nechte zákazníky, aby na plakátu fixou spojili číslované body. Je vám líto těch, kteří přijdou jako druzí či další v pořadí, kdy už budou spojovací čáry na plakátu nakreslené? Vložte do plakátu informaci, že opakované spojení bodů se vítá, jen třeba jinou barvou.

Za pár dní půjdete okolo plakátu na plakátovací ploše a uvidíte tam vaše vlastní logo namalované lidmi. To je pěkná představa, že? Těšíme se na ukázky log nebo jinou namalovanou grafiku od příznivců vašeho byznysu. Nemáte nápad? Vymyslíme.

Pochlubte se originály

Záměrně jsme do článku nezakomponovali ukázky hotových plakátů, pouze jednu úvodní ilustraci a QR kód pro inspiraci. Neradi bychom totiž ovlivňovali vaši kreativitu a předkládali nějaké konkrétní vzory. Necháme to raději na vás.

Pojali jste plakáty originálně? Napište nám na tryskem@apromotion.cz, jaký měl váš plakát úspěch. Brzy se těšte na další kvintet originálních tipů pro návrhy na tisk plakátů.

Získejte návrh a tisk plakátů od profíků.

foto plakátovací plochy: Wikimedia Commons

Zpět