Skip to main content

Formát papíru, gramáž, barevnost. Jaké si vybrat pro letáky?

Propagace pomocí letáků i v době elektronické stále funguje. Přesvědčte se o tom v článku o aktuálním stavu letákového trhu. Dejte zákazníkům vědět o vaší nové službě, výprodejové akci na zboží nebo jarní slevě. Co  byste měli promyslet a znát před vytvořením letáku? Jaký zvolit formát, gramáž, papír, technologii nebo barvy? Zjistěte, které existují možnosti tisku letáků pro lepší zacílení.

 

Při přípravě letáku se zamyslete nad cílovou skupinou. Promyslete: 

  • Kdo bude příjemcem letáku?
  • Bude sdělení čtenářovi přínosem?
  • Jak budete tiskoviny distribuovat? Jakou cestou – do poštovních schránek, necháte je vložit do časopisů nebo je budou na ulici lidem přímo rozdávat vaši distributoři?

 

Poznejte širokou variabilitu tisku

1. Formát

Neexistuje jeden formát, který použijete pro jakýkoliv záměr. Zvolíte-li správný formát, zaujmete a ušetříte.

Vybírejte z těchto formátů:

DL (210 × 99 mm) – použijte pro tisk pozvánek, vstupenek s perforovanou odtržitelnou částí, voucherů, slevových kupónů. Formát tiskoviny DL vložíte do dlouhé stejnojmenné obálky – když je chcete rozeslat poštou nebo dodat pozvánce více glancu.

A6 (105 × 148 mm) – leták akorát tak do ruky. Ideální rozměr pro tiskoviny s obsahem méně  informací. Hodí se například pro letáky a pozvánky na hudební či společenské akce, slevové nabídky.

A5 (148 × 210 mm) – nejpoužívanější formát letáku. Na tuto velikost vtěsnáte dvojnásobný objem informací než na A6. Ale pamatujte: méně je často více. Á šestka je vhodná pro nabídku služeb, produktů nebo na propagaci nově otevřené pobočky, obchodu, kavárny, restaurace. Formát A6 i A5 se hodí pro tiskoviny, které budete rozdávat přímo do rukou lidem.

A4 (210 × 297 mm) – pokud potřebujete na leták vložit více informací, anebo preferujete větší velikost písma – například pro produktové listy, návody, firemní prezentace nebo pro tiskoviny na nástěnku – rozhodněte se pro A4.

Tip: když necháte při tisku A4 přeložit napůl, získáte minibrožurku formátu A5.

A3 (297 × 420 mm) – formát A3 nebo jemu obdobné hojně využívají marketéři supermarketů, obchodních řetězců, franchisingových společností. Nasázíte na ně mnohem více informací. Leták A3 si můžete nechat výrobcem složit do A4 či A5. Formát A3 se už hodí také na plakáty.

Chcete více zaujmout?  Vyberte si nějaký meziformát. Třeba čtverec (150 × 150 mm) nebo podlouhlý formát (420 × 148 mm). Další variantou jsou skládačky, které mají většinou formát A4 na šířku a 1-3 ohyby. Každý typ skládačky má odborný tiskařský název, napříkladharmonika, šnek a další. Ale o tom až někdy příště.

 

2. Gramáž 

Gramáž znamená hmotnost papíru o velikosti plochy 1 m2. Prospekty tiskneme v APromotion o gramáži od 60 do 350 g/m2. Jaké gramáže se hodí pro letáky? Pro lepší představu se podívejte na příklady:

60-70 g/m2 – velmi slabý papír, který se obtížně potiskuje. Hodí se pro samopropisovací formuláře.

80 g/m2 – běžný kancelářský papír

90-115 g/m2 – ideální papír pro letáky, které necháte roznést do schránek

135-150g/m2 – nejčastěji využívané gramáže papírů pro tisk letáků. Papír je silnější.

170-200 g/m2 – vhodné pro firemní prezentace, brožury, pozvánky.

250 až 350 g/m² – tuto gramáž mají reprezentativní tiskoviny a vizitky. Tiskoviny s gramáží nad 300 g/m² jsou velmi odolné a mají luxusní vzhled. Na druhou stranu je nákladnější je potisknout, proto jsou dražší.

 

3. Médium neboli papír

Pro levnější služby a produkty zpravidla postačí slabší médium, pro luxusnější je vhodné silnější médium. Typ použitého materiálu nijak nesouvisí s tloušťkou papíru. Existuje silný a slabší bezdřevý papír, stejně tak silný a slabší křídový papír. Platí, že čím speciálnější technologie, tím vyšší náklady.

Papír může mít různou povrchovou úpravu, anebo barevnost. Pro letáky využijte bílý papír, recyklovaný nažloutlý, krémový, modrý, zelený, žlutý, ale také třeba fluorescenční.

4. Barevnost

Barevnost je parametr, který určuje, kolika barvami bude tiskárna tisknout na lícovou a rubovou stranu tiskoviny. Udává se jako zlomek – například 4/4, 4/0, 4/1, 2/0, 1/1, 1/0. Čitatel určuje počet barev na lícové straně a jmenovatel počet barev na rubové straně.

Jaké jsou barevné možnosti? Zvolte černobílý leták nebo jednobarevný jednostranný 1/0, dvoubarevný jednostranný 2/0, plnobarevný 4/0, případně oboustranný. Existují i různé kombinace, třeba černobílý tisk na barevném papíře.

U barevnosti platí to samé jako v bodě výše – čím dražší nebo luxusnější produkt či služba, tím raději nechte vyrobit kvalitnější letáky. Ale jak zřejmě víte,  výjimka potvrzuje pravidlo. Pro zákazníky v důchodovém věku volte méně barevné prospekty s větším písmem. Teenagerům se zase líbí výrazné barvy.

Co je přímá barva? Přímá barva je samostatná barva, kterou tiskaři nemíchají z různých barev v barevném prostoru CMYK. Je to speciální barva namíchaná už od výrobce. Přímé barvy jsou nejčastěji zářivé, stříbrné, zlaté nebo barvy ze vzorníku Pantone. Přímou barvou může být i bílá, anebo lak.

 

5. Tisková technologie

Existuje mnoho způsobů tisku. Mezi nejznámější patří digitální a ofsetový. Nelze jednoznačně říct, která technologie je lepší a cenově výhodnější. Každá má své výhody a nevýhody. Platí zde stejné pravidlo jako u bodů výše – vždy záleží na konkrétní objednávce, na nákladu, požadované barevnosti, povrchové úpravě.

Digitální laserový tisk je rychlý, vaše zakázka je za pár hodin hotová. Pokud potřebujete stovky tisíc kusů letáků, volte raději jinou technologii, například ofset. Vyjde vás to levněji. Na druhou stranu vytvoření zakázky na ofset trvá déle.

 

Jak správně vybrat formát, papír, technologii?

Při přípravě do tisku myslete na požadovanou trvanlivost a “životnost” letáku – je to pozvánka jen na 1 akci, třeba výprodej? Jsou vaše služby nebo zboží levnější, určené pro širokou veřejnost? Budete letáky šířit jen neadresně do poštovních schránek? Pak stačí nejlevnější způsob tisku, například Risograph.

Má mít váš prospekt delší trvanlivost, je na něm natištěný například roční kalendář? Pak se hodí kvalitnější technologie – digitální laserový pro menší náklady, anebo pro větší náklady ofsetový tisk.

Pro obří náklady, například tisk novin, letáků supermarketových řetězců se vám možná vyplatí už velká novinová rotační tiskárna.

Máte už o možnostech tisku lepší přehled?

Čtěte dál letákový seriál a získejte další tipy pro vaše podnikání. V některém z příštích článků rozebereme cenovou politiku letákové kampaně nebo jak měřit efektivitu propagace

Přejete si letáky nebo tisk něčeho jiného? Vyberte si formát nebo nám napište své přání.