menu

Návod: Navrhněte si letáky a plakáty zdarma v aplikaci Canva

Canva je oblíbená aplikace na tvorbu jednodušší grafiky, v základní verzi zdarma. Snadno a rychle připravíte podklady na tisk plakátů, letáků, vizitek, tiskovin. Přečtěte si návod, jak Canvu používat.

20. 6. 2018

Canva – aplikace na tvorbu grafiky zdarma.


Canva je oblíbenou aplikací na přípravu jednodušší grafiky, v základní verzi dostupná zdarma. Snadno, doslova na pár kliknutí, si v ní navrhnete svoje vlastní plakáty, letáky, vizitky. Zjistěte, jak na to a jakým způsobem grafiku z programu Canva správně vyexportovat do podoby tiskových podkladů pro tiskárnu. Čtěte návod v článku.

Program Canva je cloudová aplikace. Nic nemusíte instalovat, funguje v internetovém prohlížeči. Stačí se jen zaregistrovat na stránce https://www.canva.com.
 

Nejprve se zaregistrujte na Canva.com.


Po vstupu na stránku Canva.com si nabízených možností vyberte své zaměření. Budete grafiku připravovat pro účely vzdělávání, pro prezentaci malé firmy, větší firmy, neziskovky nebo jen pro osobní použití?

Ve druhém kroku si zvolte způsob, kterým se do aplikace Canva přihlásíte. Registrovat se můžete e-mailem, ale přihlásit se dá i přes účet na Google nebo Facebooku.
 

Vyberte si typ přihlášení.

Nastavte si češtinu

Máte Canvu v angličtině a chcete češtinu? Klikněte vlevo nahoře na malou šipku vedle svého jména a pak na Account settings.
 

Nastavte si češtinu.


V kolonce Language vyberte Čeština (Česká republika). Potvrďte kliknutím dole na Save changes. Canva už bude v češtině.
 

Vyberte jazyk „Čeština”.

Vytvořte svůj první grafický návrh

Klikněte na tlačítko vlevo nahoře Vytvořit návrh. Vyberte si šablonu podle toho, na co má výsledný návrh sloužit. V nabídce jsou kategorie šablon pro Dokumenty, Marketingové materiály, Události i pro jiné příležitosti.
 

Pro jaký účel grafický návrh na tisk připravujete?


Každá kategorie obsahuje několik šablon. Pokud na šablonu najedete kurzorem myši, zobrazí se rozměr finálního návrhu. Můžete si zadat i svůj vlastní rozměr – nahoře klikněte na Použít vlastní rozměry.

Nevyhovují vám nabízené grafické ukázky? Nevadí, i tak si vyberte šablonu podle použití grafického návrhu. V dalším kroku si pak zvolíte jinou grafickou předlohu. Tu můžete zkusit najít i pomocí vyhledávání.

Grafické předlohy zdarma i za pár dolarů

Některé grafické předlohy jsou zdarma, některé placené. Nejprve si svůj grafický návrh nahoře pojmenujte. Pak vyberte grafickou předlohu, která vyhovuje účelu použití. Klikněte na ni nebo ji přetáhněte na bílý arch pracovní plochy.
 

Přetáhněte vybraný motiv na pracovní plochu.


Zobrazila se grafická předloha na pracovní ploše? Teď postupně klikejte na text a doplňte si svůj vlastní. Můžete měnit typy písma, velikost, barvy, a to i u grafických objektů na pozadí. Pozor, některé typy fontů neboli písma mohou chybně zobrazovat česká písmena s diakritickými znaménky – ř, š, č, š, ě a další.
 

Upravte si text i barvy podle přání.


Do předlohy můžete vložit i svůj vlastní obrázek, fotografii. Klikněte v levém sloupci nástrojů na spodní ikonu Nahrané a pak na tlačítko Nahrajte vlastní obrázky.

Stáhněte si hotový návrh do tiskového PDF

Až grafickou předlohu upravíte podle svého přání, klikněte nahoře na Stáhnout.
 

Hotový grafický návrh.


Vyberte Typ souboru PDF – tisk. Jestliže má grafická předloha motivy až do okrajů, zaškrtněte Značky oříznutí a přesah. Nakonec klikněte na Stáhnout.
 

Stáhněte si hotový návrh.

K čemu jsou značky oříznutí?

Pokud si v tiskárně přejete vytisknout letáky, plakáty, vizitky nebo jiné tiskoviny, které mají grafiku až do okrajů, takzvaně na spad, na spadávku, je potřeba na grafický návrh umístit ořezové značky neboli značky oříznutí a doplnit návrh o přesah.
 

Ořezové značky a přesah při tisku letáku na spad.


Žádná běžná tiskárna totiž na papír netiskne až do krajů. Proto je zapotřebí dodat návrh na všech stranách zhruba o 3–5 milimetrů větší než má být hotová tiskovina. V tiskárně ji pak na finální rozměr oříznou podle vložených ořezových značek.

Pokud pro návrh tiskovin použijete předpřipravené grafické předlohy, Canva toto všechno udělá za vás. Stačí při stažení souboru (exportu) zakliknout volbu Značky oříznutí a přesah.

Uložte a je hotovo

Po kliknutí na tlačítko Stáhnout Canva chvíli pracuje.
 

Připravuje se grafický návrh plakátku.


Pak se otevře dialogové okno pro uložení souboru. Uložte si jej někam, kde soubor potom na disku zase najdete. Ukázka se týká systému Mac. Na Windows dialogové okno vypadá trošku jinak.
 

Uložte si grafický návrh na disk počítače.


No a to je celé. Máte hotový grafický návrh, který můžete poslat do tiskárny k vytištění. Návrh se zároveň zařadil do složky Všechny vaše návrhy. Odkaz na ně najdete vlevo nahoře.

Co když chce tiskárna podklady v barevném prostoru CMYK?

Canva grafiku do PDF exportuje v barevném prostoru RGB. Zeptejte se ve své tiskárně, zda je to tak v pořádku a jestli jsou ochotni soubor převést podle zvolené tiskové technologie do vyhovujícího barevného prostoru.

Například v Tiskárně Apromotion se o převod do správného barevného prostoru tiskaři postarají, nemusíte nic řešit.

Pokud budou ve vaší tiskárně trvat na tom, že chtějí podklady pro tisk v barevném prostoru CMYK, musíte ještě soubor trošku upravit – konvertovat jej do požadovaného barevného prostoru.

Za standardní se považuje barevný profil tiskového souboru PDF (1.3 PDF/x-1a:2001), v barevném režimu CMYK, s použitým ICC profilem Fogra39.

Využijte konvertor do CMYK on-line a zdarma

Pro převod PDF souboru z RGB do CMYK můžete použít on-line konvertor PDF2CMYK.com, který je zdarma. Najdete jej na adrese https://www.pdf2cmyk.com.

Jak grafický návrh do CMYK převést?

1) Nahrajte na PDF2CMYK.com svůj soubor v PDF uložený z Canvy.

2) Vyberte profil GRACoL2006, ten by měl být adekvátní k používanému profilu v Evropě Fogra 39.

3) Klikněte na tlačítko Start.

4) Nahoře se objeví odkaz na stažení konvertovaného souboru. Klikněte na něj a uložte.

Soubor bude mít koncovku _cmyk.pdf. Tento soubor pak pošlete do tiskárny a mělo by to být v pohodě. Teď už je to celé.
 

Převod grafiky z barevného prostoru RGB do CMYK zdarma.

Pár tipů na závěr

  • Canva je určená pro méně náročnější použití. Neumožňuje například nastavit barevné profily tiskáren.

  • Pokud vám záleží na přesné barevnosti tiskoviny, nechte si raději grafický návrh vytvořit grafikem v profesionálním grafickém software.

  • Na monitoru vidíte grafický návrh v barevném prostoru RGB. Ale tiskárny zpravidla tisknou v barevném prostoru CMYK, který má méně výrazné barvy. Proto se může výsledná tiskovina barevně trošku lišit od návrhu.

  • Jestliže se bojíte, že bude leták, plakát, vizitka nebo jiná tiskovina barevně hodně odlišná od návrhu, nechte si nejprve v tiskárně zhotovit kontrolní výtisk – náhled.

  • Canva umožňuje i práci v týmu, sdílení grafických návrhů, přípravu grafiky pro sociální sítě, blogy. O tom třeba zase někdy příště.

  • Autoři Canvy zdarma poskytují hodně návodů, tutoriálů, jak grafické návrhy připravit. Jsou sice v angličtině, ale pomocí translatoru vestavěného v prohlížeči Chrome si je snadno přeložíte. Tutoriály najdete na adrese https://www.canva.com/learn/design/tutorials/

Nechte si tisk letáků, plakátů, vizitek, brožur zařídit u odborníků

Máte hotový grafický návrh a přemýšlíte, kde vám letáky, plakáty nebo jinou tiskovinu vyrobí? V Tiskárně Apromotion jsou na grafické podklady z aplikace Canva připraveni. Hotové výtisky vám doručí expresně kamkoliv po republice.

Podívejte se na ceny tisku letáků.

Čtěte také:

Zpět