menu

Využijte pohlednice v podnikání. A co je Postcrossing?

Dnešní doba je digi. Na displejích pípají zprávy aplikací. Lidé si posílají přáníčka, pozvánky, fotky. Kdy vám naposled ve schránce přistála klasická pohlednice? Zjistěte, jak je využít v podnikání.

25. 7. 2018

Pohlednice v ruce. Jak je využít v podnikání?

Dnešní doba je digitální. Na displejích chytrých telefonů, tabletů a už i hodinek se objevují zprávy z Messengeru, WhatsApp, Instagramu a dalších aplikací sociálních sítí. Lidé si posílají přáníčka, pozvánky, fotky z dovolené. Pomocí moderních technologií se zákazníky komunikují i firmy. Už ani SMSek moc vzduchem nelétá.

Kdy vám naposled v poštovní schránce přistál papírový pohled, který si můžete magnetem přicvaknout na ledničku? Přitom klasické pohlednice mají ve světě stále své místo, třeba i díky projektu Postcrossing. Zjistěte v článku, proč je dobré pohlednice používat i dnes a jak je využít v podnikání.

Obdélník, čtverec nebo kruh

Tradiční pohlednice jistě znáte. Jsou jich plné stojany u trafik, prodejny suvenýrů, hlavně v turistických destinacích. Koupíte je skoro v každém obchodě s potravinami, na poště.

Pohlednice nejčastěji mívají tvar obdélníku formátu A6 (cca 10 × 15 cm), A5 (15 × 21 cm), anebo podlouhlého „panoramatického“ obdélníku formátu DL o rozměru přibližně 10 × 21 cm.

Existují také větší pohlednice typu eurosize (12 × 17 cm), čtverce (15 × 15 cm) nebo i pohledy kruhové.

Když je dovolená, Vánoce a Velikonoce, pohlednice frčí nejvíce

Nejvíce pohlednic lidé posílají z dovolené, během Vánoc a Velikonoc. Tradičních odesílatelů pohlednic sice stále ubývá, avšak na straně druhé se rozšiřují služby, díky kterým o zasílání klasických pohledů zájem zase roste. Například i Česká pošta provozuje oblíbenou aplikaci Pohlednice Online.

Pošlete pohled v síti Postcrossing

Projekt Postcrossing v roce 2005 spustil Paul Magalhães, který má hodně rád psaní a posílání pohlednic. Postcrossing funguje tak, že si lidé mezi sebou jednoduše posílají pohlednice. Má to však svá pravidla. Když jednu odešlete, jedna by vám měla zase dorazit. Přijetí každé pohlednice potvrdíte v systému zadáním ID. Komunikačním jazykem je angličtina.

Díky pozornosti v médiích se Postcrossing postupně rozšířil do celého světa včetně Česka. Česká komunita projektu Postcrossing má i svůj web, českou skupinu Postcrossing najdete také na Facebooku.

Podle údajů z Wikipedie se k červenci 2016 zasílání pohlednic v rámci Postcrossingu zúčastnilo přes 630 tisíc lidí z 208 zemí světa. Mezi sebou si poslali více než 36 milionů pohlednic. A projekt dále roste.

Jak pohlednice využít v podnikání

Chodí vám pohlednice od firem, dodavatelů zboží, služeb? Pokud ano, tak asi jen zřídka. V podnikání bývá dobré zaujmout originalitou. Pošlete svým zákazníkům, klientům, obchodním partnerům pohlednici a zaujměte je.

Pro které příležitosti se zaslání pohlednic hodí? Například když:

  • zákazník má jmeniny (datum narození může být příliš citlivým údajem),

  • otevíráte novou prodejnu, pobočku,

  • uvádíte na trh nové zboží, služby,

  • pořádáte akci, event, den otevřených dveří,

  • potřebujete oslovit zákazníky, kteří od vás už dlouho neobjednali,

  • chcete poděkovat zákazníkům, kteří od vás objednávají pravidelně,

  • pořádáte soutěž o ceny,

  • máte slevu – k tomu se hodí přiložit slevový kód nebo poukaz na dárek.

Na kolik vás zaslání pohlednic vyjde?

Pokud máte ve firmě šikovného grafika, stačí dodat podklady k tisku. Například tisk 500 ks pohlednic, z jedné strany plnobarevných, na speciální pohlednicový papír, u nás pořídíte za 2,50 Kč / ks + DPH. To je skoro stejná cena jako tisk malých vizitek.

Máte-li Zákaznickou kartu České pošty a pokud pošlete najednou více než 10 pohledů, poštovné za poslání pohlednice vyjde na 15 Kč za kus.

Celkem se tedy za výrobu a odeslání jedné pohlednice vejdete pod 20 korun. Je to málo nebo hodně za potěšení zákazníka, klienta, obchodního partnera? Odpověď je na vás.

Jak připravit pohlednici

Stejně jako v případě přípravy jiných typů tiskovin, i design pohlednic mívá pár pravidel, která jsou podobná jiným typům tisku. Tady jsou:

1) Méně bývá více, další info dozadu a na web

V jednoduchosti je síla. Pohlednice není slohová práce. Umístěte na ni jen stručné a jasné sdělení. Poutavý titulek – na přední část umístěte název akce nebo hlavní sdělení, přání. K tomu připojte hezkou grafiku, fotografii. Dozadu můžete vložit textu o malinko více, například s odkazem na další informace umístěné na webových stránkách.

2) Výhodu a slevu omezte časově

Dáváte formou pohlednice vědět o výprodeji, likvidaci skladu, slevě? Omezte akci časově, aby se k vám zákazníci pro slevu netrousili jako švábi na pivo.

3) Kvalitní fotografie a grafika základem

Říká se „1 fotografie za 1000 slov.“ Pokud fotografování není vaším velkým koníčkem, raději si pozvěte profi fotografa, anebo pořiďte pěknou fotku ve fotobance. S obojím vám umíme pomoci.

4) Font jen jeden, max. 2–3

I u přípravy grafiky pro pohlednice je důležitá přehlednost. Typů písma, fontů existuje velké množství. Bývá těžké jim odolat. Pokud můžete, používejte jen jeden font, maximálně dva.

5) Proměňte pohlednici v užitečnou pomůcku a máte body navíc

Jestliže se vám podaří do pohlednice „propašovat“ další přidanou hodnotu, získáváte u zákazníků pomyslné body navíc. Co třeba do designu pohledu implementovat kalendářík, pravítko, tabulku s něčím, návod na něco? Možná vám přijde vhod 5 nápadů, jak vytvořit originální plakát. Některé z nich se dají použít i při tvorbě grafického návrhu pohlednice.

6) Chcete mít přehled o efektivitě? Měřte

Co neměříš, neřídíš,” praví známé pravidlo. Podívejte se do článku Připravujete tisk letáků? Změřte jejich efektivitu #1 a zjistěte, jak se dá měřit výkon off-line kampaní, včetně zasílání pohlednic.

V čem připravit pohlednici

Příprava návrhu pohlednice zdarma v aplikaci Canva.

Teorii už znáte. Pokud vás představa odesílky vlastní pohlednice zaujala, sedněte k počítači a pusťte se do přípravy návrhu. Jak a v čem?

A taky nám pak jednu pohlednici pošlete, ať víme, jak se vám to podařilo.

Ať vám pohlednice frčí!

Čtěte také:

Zpět