Jak probíhá moderní tisk letáků + tipy na tvorbu letáku od šéfgrafika
Zajímá vás, jak probíhá moderní tisk letáků v zákulisí digitální tiskárny? Podívejte se, jak u nás vznikají reklamní letáky, prospekty, katalogy, brožury i vizitky v 1. díle seriálu…
Zajímá vás, jak probíhá moderní tisk letáků v zákulisí digitální tiskárny? Podívejte se, jak u nás vznikají reklamní letáky, prospekty, katalogy, brožury i vizitky v 1. díle seriálu, v němž představíme moderní tiskový park. Čtěte dál.
Digitálních tiskáren se u nás vystřídalo už několik. Posledním přírůstkem pro výrobu maloformátových tiskovin do formátu SRA3 je takřka tunový kolos Canon imagePRESS C6010.
Barevná laserová digitální tiskárna disponuje rozlišením 1200 × 1200 dpi. Využíváme ji pro tisk letáků, brožur, prospektů, katalogů, vizitek, na papíry různých gramáží od 60 do 350 g/m2 až do formátu 330 × 480 mm.
Jen samotná tisková část má hmotnost 800 kg. To je docela hodně, ale jedná se spíš o výhodu. Těžký stroj je stabilnější než lehký. Na „pořádném železe“ bývá tisk přesnější.
Půl metru papíru
Když se na šesttisícdesítku koukáte zpředu, tedy vlastně z boku, z pozice operátora, úplně vpravo jsou zásobníky papíru. Stroj jich má celkem pět. Do toho největšího nakládáme i 10 000 archů papíru gramáže 80 g/m2. To je zhruba půlmetrový stoh.
V každém zásobníku bývá vložená jiná gramáž a typ papírů. Nemusíme tak média pořád vyměňovat.
Arch papíru před tiskem „nacucne“ podtlakový nakladač. Tiskárna má dorazy na hrany, tak zvanou nakládačku, o které se médium zastaví a hezky srovná. Je to další z výhod pro přesný tisk. Podobně fungují i velké ofsetové tiskárny.
Ze čtyř základních barev celá barevná paleta
Papír ze zásobníku putuje dál, do hloubi stroje. Postupně se na něj nanášejí čtyři barvy z tonerových zásobníků – tyrkysová (Cyan), purpurová (Magenta), žlutá (Yellow) a černá.
Autoři mnemotechnických pomůcek pro lepší zapamatování odlišnosti označení černé barvy písmenem „K“ uvádějí, že „K“ znamená „Key“ – jako klíčovací zarovnávací značky, které se nejčastěji tisknou právě černou. V některých pramenech se někdy mylně uvádí, že „K“ symbolizuje „blacK“.
Každý toner má kapacitu okolo 10000 tisků formátu A4 při běžném 5% pokrytí barvou. Přebytečný toner putuje do odpadní nádoby a dále k ekologické likvidaci.
Víte, proč se černá barva – black – neoznačuje písmenem „B“? Protože „Béčko“ patří barvě modré – Blue, dnes ale v odlišném barevném režimu RGB.
Jacob Christoph de Blon, vynálezce vícebarevného tisku, totiž nejprve používal barevné procesy RYB (red, yellow, blue) a také RYBK (red, yellow, blue, black). Aby se to nepletlo, označil černou barvu písmenem „K“.
Čtyři základní barvy stačí k tomu, aby z nich vznikl plnobarevný tisk. Na stejném barevném modelu CMYK funguje většina digitálních tiskáren.
„Haló, Japonsko? Pošlete prosím tonery“
Tiskárna si sama objednává tonery. Údajně komunikace probíhá s centrálou Canon v Japonsku, která pak předává informaci do českého zastoupení. Odtud už tonery posílají k nám.
A kde je ten laser?
Jak to, že je soutisk barev tak přesný a proč se tiskárně říká „laserová“? Protože v ní pracuje přesný laser.
Paprsek laseru nejprve vykreslí grafiku i text na světlocitlivý, optický válec. Ve stroji jsou celkem 4 – pro každou barvu jeden.
Válce se laserem elektrostaticky nabijí, díky čemuž se na ně zachytí příslušný barevný toner, ale jen na tato nabitá místa.
Válce se potom obtisknou na transferový pás. A ten už na papír. Potištěný papír, nyní už s nanesenými barvami v přesném soutisku, pokračuje dál do rozpálené fixační jednotky. Stroj má dvě za sebou.
Šup s tiskem do pece
Ve fixačních jednotkách se nanesený toner na papír „zapeče“ a je hotovo. Princip digitálního plnobarevného laserového tisku je jednoduchý. Přesto je stroj plný různých koleček, senzorů, posuvných pásů a mnoha dalších součástek.
Slabší papíry projíždějí jen jednou fixační jednotkou, silnější média dvěma. To zaručí, že je tisk odolný a vydrží venku na plakátovací ploše i na mírném deštíku.
Pokud tiskneme oboustranně, papíry se v určité fázi otočí a projíždějí strojem ještě jednou.
Skoro 4 metry papíru v jednom okamžiku
V jednom okamžiku bývá v celé tiskové sestavě 6–8 velkých archů papíru. Když se některý na své cestě zasekne, putují všechny do odpadu. Naštěstí se to však stává velmi zřídka.
Papíry z fixačních jednotek už putují do sorteru – rozřazovače, případně předtím ještě do finišeru. Ten umí papíry sešívat vazbou V1 drátěnými skobkami. Tuto funkci však používáme jen málokdy a pouze na sešívání archů A4 do brožur.
Každý modul – zásobník papíru, tiskárna s fixačními jednotkami i finišer se sorterem – mají vlastní přípojku elektřiny. Když se celá sestava rozjede naplno, elektrická energie stroji docela „chutná“.
Proč tiskneme jen na 1 formát papíru?
Abychom tisk urychlili a pro zákazníky zlevnili, tiskneme v 99 % případů pouze na jednu velikost papíru. Tiskové podklady musejí proto grafici na archy vhodně poskládat.
Na finální formáty pak tiskoviny řežeme v knihárně. Podle zakázky některé tiskoviny putují dále k finálnímu zpracování – na perforaci, laminaci, skládání, sešívání nebo lepení.
Každodenní kalibrace a hlídání teploty i vlhkosti
Aby byl tisk maximálně přesný, má od výrobců stanovené provozní podmínky. Na stroji je zařízení hlídající aktuální teplotu okolního prostředí i relativní vlhkost vzduchu.
Tiskový stroj denně kalibrujeme pomocí kalibrační sondy a testovacích výtisků. Každé ráno se tisk nastaví do výchozí pozice.
Pokud se během dne výrazně změní provozní podmínky, například stoupne teplota prostředí, kalibraci opakujeme. A to i několikrát denně. Přesnost barev je díky tomu maximální možná.
Data putují nejdříve do RIPu
Připravená tisková data grafici ve formátu PDF posílají do stroje po interní síti. Ne však přímo, ale do takzvaného RIPu. V něm se jednotlivé úlohy zařadí do tiskové fronty. Odtud je výrobní operátor už pouští do tisku.
Přesná příprava podkladů je důležitá
Tiskárna vytiskne letáky a prospekty přesně takové, jak je připravili grafici v DTP studiu. Anebo sami zákazníci.
Během tisku provádíme vizuální kontrolu. Avšak nemůžeme manuálně zasahovat do tiskového procesu a například ztmavit zelenou barvu.
Součástí tiskárny jsou sice dotykové ovládací panely, jenže ty slouží pouze operátům k ovládání tiskové fronty, případně k nastavení vlastností tiskového média.
Celá naše pracovní sestava je barevně přesně zkalibrovaná – skenery, monitory, grafické software i všechny tiskárny. Vlastní barevné profily má i každé tiskové médium, jelikož různé typy papíru mohou mít odlišné vlastnosti a mírně jiné podání barev.
Je velice důležité mít správně připravené tiskové podklady. Tisková data musí být ve formátu PDF (1.3 PDF/x-1a:2001), v barevném režimu CMYK, s použitým ICC profilem Fogra39. Stejný postup používají grafici i tiskárny po celé Evropě.
Z toho důvodu doporučujeme tiskoviny připravovat jen s vhodným vybavením, zejména použít pokročilejší grafický program na tvorbu letáků. Umožňuje nastavení barevného profilu i správný export do formátu PDF.
Letní jablka od zimních odhalíme. Grafické podklady kontrolujeme zdarma
Náročnost správné přípravy dat se může zdát složitá. Ale nemusíte se bát, že budete mít místo na letáku místo zelených jablek červená. Pokud si je tedy mylně do návrhu nevložíte.
Dodané tiskové podklady zákazníkům zdarma kontrolujeme z hlediska formátu, spadávky i možných chyb v souboru PDF. Všechna dodaná tisková data posuzujeme také vizuálně, aby například nechyběl kus grafiky kvůli chybě v exportu.
Pokud se našim grafikům nezdá například barevnost, zákazníky kontaktujeme a na chybně připravené podklady je upozorníme. Díky tomu se nestává, že pustíme do tisku chybně připravené podklady.
Nicméně tato bezplatná kontrola neobsahuje gramatické nebo stylistické korektury textu. Pokud vám chybí potřebné vybavení na návrh grafiky a tvorba letáků se vám zdá složitá, naši grafici jsou vám k službám.
Které nejčastější problémy s podklady vznikají?
Nejčastějším problémem bývají tisková data připravená v barevném režimu RGB. Vždy je potřeba podklady převést do barevného režimu CMYK. Jak se vyhnout dalším neduhům letáků vám poradí náš šéfgrafik Petr.
Pár tipů šéfgrafika Petra, jak vytvořit reklamní leták
-
Raději se zaměřte na hlavní sdělení letáku než na přehnanou kreativu.
-
Myslete na cílovou skupinu lidí, kteří budou letáky číst.
-
Používejte raději méně fontů (typů písma), často stačí 1–2.
-
Barvy používejte tak, aby byly dobře čitelné a příjemné. Například černý text na červeném pozadí na čtení moc příjemný není. Lepší je k sobě kombinovat kontrastní barvy.
-
Držte se doporučeného postupu, Jak připravit tisková data
-
Data připravujte v barevném režimu CMYK.
Co si vlastně objednat a k čemu vám to bude?
O jaké propagační maloformátové tiskoviny je mezi zákazníky největší zájem?
Zákazníci si u nás nejčastěji objednávají tisk letáků na jednodenní akce, prospekty k produktům a zboží, slevové a reklamní letáky, pozvánky na ochutnávky, prezentační akce, vše od malého formátu A6 až po menší typy plakátů A3.
O výrobě velkých plakátů až do formátu A0, které tiskneme na jediném stroji svého druhu v Česku, napíšeme zase někdy příště.
V malém formátu jsou oblíbené rovněž skládané letáky, vstupenky s perforovanou oddělitelnou částí, na které může být vytištěný například slevový kupón.
Podnikáte? Dejte o sobě zákazníkům vědět, získejte letáky, prospekty vytištěné moderní technologií, s jemnými detaily a zářivými barvami.
Spočítejte si cenu svých letáčků >